آموزش متریال دهی، نور پردازی، رندرینگ و پست پروداکشن

آموزش متریال دهی، نور پردازی، رندرینگ و پست پروداکشن


موضوع دوره :

آموزش متریال دهی، نور پردازی، رندرینگ پیشرفته (V-Ray)

مقدمه استاد :

سالهاست که هنر های مختلف در کشور ما تدریس می شوند . موسیقی ، نقاشی ، خوش نویسی و انواع هنر های بصری و غیر بصری دیگر همواره از اساتید بنام و متخصصی بهره جسته اند که هر کدام به سهم خود در پیشبرد تکنیک های آموزش و حتی در پیش برد آن هنر نقش بسزایی داشته اند . با پیشرفت و گسترش تکنولوژی ، هنر های دیجیتال به سرعت در بین نسل جوان و گاه نسل (غیر جوان ایران ) طرفدار پیدا کرده اند . شبیه سازی معماری یکی از رشته های پر طرفدار و پر در آمد دیجیتال آرت به شمار می رود و نقش بسزایی را در معرفی پروژه های معماری به مخاطب آن بازی می کند . دوره های آموزشی متعددی را با ساعات فشرده و غیر فشرده و قیمت های متفاوت توسط مدرسان و موسسات گوناگون برای آموزش این هنر شاهد بوده و هستیم . اما آنچه بیش از همه مرا متعجب می کند این است که بر خلاف هنر های دیگر ، آموزش هنر شبیه سازی معماری به چیزی ختم می شود که می توان آن را آموزش ابزار های هنر شبیه سازی معماری نامید ! این در حالیست که آموزش هنر های دیگری همچون موسیقی و نقاشی با تکیه بر تجربه ی تدریس بلند مدتی که در ایران دارند همواره بر اساس آموزشتکنیک ها و مهارت ها استوارند و هنر جویان در طول آموزش تنها نحوه ی استفاده از ابزار ها را فرا نمی گیرند بلکه با تمرین و ممارستی که کلاس و مدرس از آنها می خواهد ، سعی در بالا بردن مهارت و سلیقه ی هنری خود دارند.
نحوه ی برنامه ریزی برای زمان هر جلسه با توجه به اینکه بنا بر انتقال بیشترین مفاهیم و بیشترین سطح بهره وری میباشد در حدود 30 درصد زمان به طور پراکنده به بررسی عمقی مفاهیم و تعاریف منطقی و بررسی چالش های اتفاقی پرداخته میشود.50 درصد از زمان به انجام عملی تمامی مباحث گفته شده و در 20 درصد باقی مانده رفع اشکالات هنر جویان همچنین بررسی برخی از تکنیکهایی که لازمه هر چه بهتر شدن سطح کار هنرجویان میشود پرداخته میشود.
همچنین کلیه هنر جویان با توجه به روند پیشرفت دوره و با هماهنگی با بنده در ابتدای دوره هر شخص پروژه ای را به عنوان پروژه پایان دوره انتخاب نموده که این پروژه میتواند شبیه سازی یک محیط داخلی یا خارجی خاص باشد از مرحله ی مدل سازی تا پایان رندریگ در طول زمان پیش میبرد که این عمل هم به درک بهتر مطالب هم بررسی موارد مختلف در پروژه های مختلف و هم تولید یک یا دو نمونه کار برای هر شخص که لازمه ی ورود به فضای در امدی میباشد منجر میشود
همچنین با تدابیر جدیدی که برای دوره ی رندرینگ در نظر گرفته شده هنرجویان از این پس در انتهای همین دوره میتوانند با گذراندن جلسات مربوط به پست پروداکشن تصاویر خود را تا حد امکان زیبایی ببخشند. (قابل توجه است که در ترم های گذشته دوره پست پروداکشن به صورت مجزا با هزینه مجزا برگزار میگردید که در این دوره همراه با دوره رندرینگ برگزار میگردد بدون پرداخت هزینه ی اضافی)
گالری نمونه آثار استاد




مخاطبین دوره :

تمامی معماران ، دانشجویان معماری و افراد علاقمند به معماری ، نور پردازی و رندرینگ

انتظار پایان دوره :

در این دوره سعی می شود که تسلط هنرجو بر پلاگین بالا رود ، همچنین درک مفهوم فیزیکی نور ، توان تحلیل فیزیکی متریال های مختلف و تعریف خاصیت های متفاوت آنها در لایه های مختلف برای نرم افزار، درک فرآیند پردازش کامپیوتری برای خلق رندر های چشم نواز ٬ درک مفاهیم زیبایی شناسانه و تکنیکال (مفاهیمی همچون کادر بندی ٬ کوپوزوسیون و انوای پرسپکتیو های مورد نیاز برای ارائه ی متتاسب با هر اثر) ٬ توانایی خلق رندر های چشم نواز و طبیعی داخلی و خارجی برای ارائه ی یک اثر معماری از مسائلیست که هنرجویان آنها را کاملا فرا خواهند گرفت.

پیش نیاز :

گذراندن دوره آموزش مدلسازی و مفاهیم اولیه در 3DSMax و یا آشنایی کامل و تسلط بر انواع مدلسازی
(در صورتی که به مدلسازی با مکس یا نرم افزار های دیگر سه بعدی تسلط دارید قبل از ثبت نام با مدرس دوره ها مشورت کنید )

آنچه در این دوره خواهید آموخت :

مباحث این دوره را می توان به چهار گروه مختلف تقسیم بندی کرد
  • درک فرآیند های فیزیکی نور و متریال و توانایی تحلیل جزء به جزء آنها
  • درک فرآیند های پردازش کامپیوتری و مفاهیم وابسته به نرم افزار
  • اصول کارکرد انجین های رندر از جمله وی ری ومنتال ری و مکس ول همچنین یاد گیری پارامتر ها و ابزار های مختلف
  • یاد گیری نکات هنری و معمارانه در پرزانته (زاویه ی دید . کادر بندی ، کمپوزوسیون ، نور پردازی و مسائلی از این قبیل که در کرکسیون های هنرجو ها به آن پرداخته می شود )
  • آشنایی با مبانی پست پروداکشن استفاده از تکنینک ها و ابزاهای موجود

مباحث اصلی و کلی دوره:

  • مفاهیم و پارامتر های Glubal illumination
  • image based lighting و مفاهیم و استفاده های مرتبط با HDRI
  • متریال ها و مپ های مهم ( , vray edge text , vray mtl , vray light mtl , vray dirt ) و کاربرد آنها در عمل
  • نور های vray
  • نور های IES
  • تفاوت ها و کاربرد های نور های مختلف در عمل
  • تفاوت ها و شباهت های indirect illumination & direct illumination
  • مفاهیم color mapping و استفاده ی عملی از آنها (مفهوم و نحوه ی کنترل شدن تور دهی و روش تاثیر آن بر روی تصویر نهایی )
  • درک و تحلیل متریال های فیزیکی
  • درک و تحلیل نور پردازی روز
  • درک و تحلیل نور پردازی شب
  • مفهوم image sampling و نحوه ی بهینه سازی زمان رندر
  • vray displacement (ساخت متریال چمن و متریال های حجم دار مثل سنگ لاشه )
  • نور پردازی داخلی
  • نور پردازی خارجی
  • فراگیری اصول کادر بندی
  • مدیریت فایل های شلوغ با استفاده از vray proxy
  • رندر انیمیشن های معماری توسط vray و تکنیک های صرفه جویی در زمان رندر انیمیشن (GI baking )

مباحث اصلی و کلی دوره ( به صورت جزء به جزء ) :

  • GI (indirect illumination
  • Skylight
  • HDRI (High Dynamic Range Image ) & IBL (image based lighting
  • Colors in 3Ds Max
  • Reflection materials
  • Glossy materials
  • Loading bitmaps
  • UVW map
  • Glass material
  • Tiles maps
  • Vray light plane
  • Vray light MTL
  • Important difference of Direct illumination & indirect illumination
  • Best techniques of interior lighting
  • IES lights (illumination Engineering System
  • Area shadows
  • Scene setup
  • Color mapping
  • Opacity maps
  • DOF (depth of field
  • Motion blur
  • Camera correction modifier
  • Difference of GI types
  • Highlight glossiness
  • Refraction glossiness
  • Water material
  • caustics
  • Grass material
  • Craft stone material
  • Chrome material
  • Painted metal material
  • AO (Ambient occulusion
  • Vray dirt maps
  • Vray edge tex maps
  • Vray proxy
  • Unwrap UVW
  • Rendering flythrough animations in vray
  • Concepts of image sampling (Anti aliasing
  • Some Photo shop tricks for post production

مباحث اصلی و کلی Post Production:

  • آشنایی کلی با نرم افزار فتوشاپ، ابزار ها و امکانات مهم
  • مفاهیم شیت بندی معماری
  • روش های پردازش تکسچر برای استفاده در نرم افزار های سه بعدی
  • ساخت shader های مختلف برای موتور های رندر
  • روش های post production (که می توان گفت درواقع روح دمیدن به جان یک رندر است)
  • معرفی پلاگین های سودمند
  • استفاده از render element های vray و روش های مختلف کامپوزیت
  • آشنایی با فرمت های تصویری

کد دوره : MO0402

اخبار آکادمی مجیدآنلاین

معرفی اساتید

معرفی رضا مجیدی

رضا مجیدی

طراح و توسعه دهنده ی وب

نظرات هنرجویان

  • امیر کیانی مقدم (HTML و CSS را از پایه یاد بگیرید) :

    در کل میتونم بگم که این کلاس ها در درک مفاهیم اولیه این دروس به من خیلی کمک کرد و من شخصا این رو به علاقه مندان یادگیریش پیشنهاد میکنم.

  • مجید امینی (HTML و CSS را از پایه یاد بگیرید) :

    همه چیز مطلوب بود! با تشکر

  • فتانه شاملو راد (کارگاه آموزش jQuery) :

    دوره ی کارگاه jQuery مثل دیگر دوره هایی که توسط آقای علوی زاده ارائه می شوند، بسیار عالی و کافی بود. میزان اطلاع من از jQuery از 10 به حداقل 80 ارتقاء پیدا کردو به کلیه انتظارات من از کلاس و حتی بیشتر پاسخ داده شد.

  • سامی.و (تبدیل قالب) :

    من در دوره طراحی سایت آکادمی مجیدآنلاین شرکت کردم و در حالِ حاضر در همین زمینه فعالیت میکنم. این دوره برای من بسیار مفید بود و از آقای علویزاده و این مجموعه متشکرم.