آموزش <span>3DSMax</span> برای مدلسازی و شبیه سازی معماری

آموزش 3DSMax برای مدلسازی و شبیه سازی معماری


موضوع دوره :

آموزش مدلسازی و مفاهیم اولیه در 3DSMax

مقدمه استاد :

سالهاست که هنر های مختلف در کشور ما تدریس می شوند . موسیقی ، نقاشی ، خوش نویسی و انواع هنر های بصری و غیر بصری دیگر همواره از اساتید بنام و متخصصی بهره جسته اند که هر کدام به سهم خود در پیشبرد تکنیک های آموزش و حتی در پیش برد آن هنر نقش بسزایی داشته اند . با پیشرفت و گسترش تکنولوژی ، هنر های دیجیتال به سرعت در بین نسل جوان و گاه نسل (غیر جوان ایران ) طرفدار پیدا کرده اند . شبیه سازی معماری یکی از رشته های پر طرفدار و پر در آمد دیجیتال آرت به شمار می رود و نقش بسزایی را در معرفی پروژه های معماری به مخاطب آن بازی می کند . دوره های آموزشی متعددی را با ساعات فشرده و غیر فشرده و قیمت های متفاوت توسط مدرسان و موسسات گوناگون برای آموزش این هنر شاهد بوده و هستیم . اما آنچه بیش از همه مرا متعجب می کند این است که بر خلاف هنر های دیگر ، آموزش هنر شبیه سازی معماری به چیزی ختم می شود که می توان آن را آموزش ابزار های هنر شبیه سازی معماری نامید ! این در حالیست که آموزش هنر های دیگری همچون موسیقی و نقاشی با تکیه بر تجربه ی تدریس بلند مدتی که در ایران دارند همواره بر اساس آموزشتکنیک ها و مهارت ها استوارند و هنر جویان در طول آموزش تنها نحوه ی استفاده از ابزار ها را فرا نمی گیرند بلکه با تمرین و ممارستی که کلاس و مدرس از آنها می خواهد ، سعی در بالا بردن مهارت و سلیقه ی هنری خود دارند. نحوه ی برنامه ریزی برای زمان هر جلسه با توجه به اینکه بنا بر انتقال بیشترین مفاهیم و بیشترین سطح بهره وری میباشد در حدود 30 درصد زمان به طور پراکنده به بررسی عمقی مفاهیم و تعاریف منطقی و بررسی چالش های اتفاقی پرداخته میشود.50 درصد از زمان به انجام عملی تمامی مباحث گفته شده ودر 20 درصد باقی مانده رفع اشکالات هنر جویان همچنین بررسی برخی از تکنیکهایی که لازمه هر چه بهتر شدن سطح کار هنرجویان میشود پرداخته میشود. همچنین کلیه هنر جویان با توجه به روند پیشرفت دوره و با هماهنگی با بنده در ابتدای دوره هر شخص پروژه ای را به عنوان پروژه پایان دوره انتخاب نموده که این پروژه میتواند شبیه سازی یک محیط داخلی یا خارجی خاص باشد که در طول زمان پیش میبرئد که این عمل هم به درک بهتر مطالب هم بررسی موارد مختلف در پروژه های مختلف و هم تولید یک یا دو نمونه کار برای هر شخص که لازمه ی ورود به فضای در امدی میباشد منجر میشود
در راستای همین تفاوت نگرش، تمامی دوره های آموزش ای که تا کنون برگزار کرده ام بر پایه ی آموزش تکنیک ها ، مهارت ها و همچنین درک مفاهیم مهم و بنیادی بوده اند .
روند کلی کلاسها به این گونه است که حدود 20 درصد از زمان کلاس به تدریس اختصاص می یابد و 80 درصد باقی مانده هنرجویان پشت سیستم های مختص خود ، به تمرین موارد تدریس شده می پردازند و مشکلات خود را می پرسند . پس از پایان هر جلسه تمرین هایی به هنر جویان داده می شود که در منزل به آنها بپردازند . این تمرین ها اصل بار آموزش کلاس را به عهده دارند .
در جلسه ی بعد وقت قابل توجهی را به کرکسیون تمرینات هنرجویان اختصاص می دهیم ، پیشنهاد هایی را با همکاری کل کلاس برای بهبود یافتن آن اثر ارائه می دهیم و همچنین به مشکلاتی که هر هنرجو با آن برخورد کرده است نیز پاسخ داده می شود تا هنر جویان دیگر نیز در آینده در صورت برخورد با مشکلی مشابه راه حل آن را نیز بدانند .

گالری نمونه آثار:

گالری نمونه آثار




مخاطبین دوره :

تمامی معماران ، دانشجویان معماری و افراد علاقمند به معماری

انتظار پایان دوره :

در این دوره سعی می شود که تسلط هنرجو بر نرم افزار بالا رود ، همچنین درک مفهوم تعریف حجم سه بعدی برای کامپیوتر و تسلط بر تکنیک های مهم مدلسازی احجام مکعبی و احچام منحنی - وارد کردن ترسیمات اوتوکدی به نرم افزار و مدلسازی کاملا دقیق بر اساس آن درک فرآیند انیمیشن و حرکت از مسائلیست که هنرجویان آنها را کاملا فرا خواهند گرفت .
به صورت کلی هنرجو ها پس از این دوره خواهند توانست هر حجم دلخواه معماری و یا غیر معماری را با هر سطح دشواری ، مدلسازی کنند .

پیش نیاز :

آشنایی اولیه با کامپیوتر و ویندوز
(آشنایی با دیگر نرم افزار های معماری همچون اتو کد برای شرکت در این دوره لازم نمی باشد )

مباحث اصلی و کلی دوره:

  • آشنایی با محیط نرم افزار و ارتباط برقرار کردن با منطق آن (تسلط بر VIEW PORT های مختلف و نوار ابزار ها )
  • آشنایی با کلید های میانبر (hot key)برای فرمان های مختلف
  • تسلط بر نماهای دید و ابزار های ترنسفورم
  • خلق اشیای ساده ی هندسی و خلق مبلمان مختلف با ابعاد و تناسبات صحیح با استفاده از آنها
  • آموزش انواع اشکال دو بعدی و نحوه ی تعریف خطوط دو بعدی صاف و منحنی . انواع نقاط besier, besier corner , corner , smooth
    (خطوط دو بعدی زیر بنای تعریف احجام سه بعدی هستند و از این رو آموزش آنها بسیار مهم است )
  • آموزش ابزار های Edit poly برای مدلسازی احجام پیچیده به صورت یکپارچه ، با دقت و سرعت بالا
  • آموزش تکنیک های وابسته به Edit poly (تکنیک های مدلسازی سریع . انتخاب سریع ، مدلسازی احجام متخلخل و . . . )
  • آموزش مدلسازی احجام منحنی و پیچیده (به عنوان مثال آثار معمار معروف زاها حدید ) توسط mesh smooth
  • درک مفهوم سیستم های مختلف مختصاتی و نحوه ی استفاده از آنها برای حجم های کج و زاویه دار
    (نحوه ی ساخت پلان های 45 درجه و چرخاندن محور های مختصاتی بر اساس جهتگیری خطوط پلان )
  • ابزار های جانبی
    • Array
    • Align
    • Normal align
    • scatter
    • Boolean
    • pro boolean
    • Spacing tools
  • آشنایی با مودیفایر های پر کاربرد و درک فرآیند استفاده از آنها
    (برای ساخت احجام پیچیده از دل احجام ساده ی هندسی )
  • فراگیری تکنیک بی نظیر loft modeling برای خلق احجام با سطح مقطع های متفاوت (به عنوان مثال ستون های پروژه ی مسجد نصیر الملک شیراز )
  • آموزش انیمیشن معماری. (مفاهیم بنیادی حرکت و تنظیم روان بودن انیمیشن )
    (حرکت دوربین در فضا و ساخت انیمیشن های معروف به fly through)

مباحث اصلی و کلی دوره ( به صورت جزء به جزء ) :

  • View port
  • Transforming tools +hot keys
  • Geometry
  • Shapes
  • Snaps
  • Angle snap
  • Parameters of spline
  • Edit poly
    • Inset/by polygon
    • Extrude/local normal
    • Edge connect
    • Bridge
    • Slice plane
    • Quick slice/split
    • Create shape from selection
    • cut
    • Ring +hot key
    • Loop +hot key
    • Select by angle
    • Grow
    • shrink
    • Ignore back facing
    • Selection short cuts for speed modeling
    • preview selection
    • Border/cap/removing the edges
    • Constraints
    • Soft selection
    • Paint deformation
  • Modifiers
    • mesh smooth
    • Taper
    • Twist
    • Bend
    • lathe
    • Noise
    • FFD & parametric Design/ 4x4/3x3/2x2/box
    • Shell
    • Symmetry
    • slice
    • Cap holes
  • Align
  • Normal align
  • Array
  • Spacing tools
  • Clone
  • Mirror
  • Axis constraints
  • Selection filters
  • Window crossing
  • Select by name
  • Reference coordinate system
  • Selection sets
  • Layers
  • Scatter
  • Boolean
  • Loft modeling
  • Architectural Animation/animation rendering
کد دوره : MO0401

اخبار آکادمی مجیدآنلاین

معرفی اساتید

معرفی محمد مجریان

محمد مجریان

توسعه دهنده وب

نظرات هنرجویان

  • هاله هفت لنگ (کارگاه تبدیل قالب PSD به XHTML همراه با jQuery) :

    بسیار خوب و مفید بود.

  • امیرحسین عافیت طلب (HTML و CSS را از پایه یاد بگیرید) :

    از اینکه در این دوره شرکت کردم، کاملا راضی هستم و از شیوه ی تدریس جناب علوی زاده، که کاملاً تعاملی برگزار کردند، سپاسگزارم. ایشان مطالب را به صورت عالی به کاربران منتقل می کنند.

  • ابوالفضل کیانی (جلوه های ویژه بصری) :

    آموزش های استاد باقری در افتر افکت و جلوه های بصری بسیار به من کمک کرد تا به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت کنم.

  • بهناز درویشی (HTML و CSS را از پایه یاد بگیرید) :

    شرکت در این کلاس تجربه ی آموزشی مفید برای من بود؛ با توجه به محیط راحت و صمیمانه آموزشگاه.